14 oktober 2012

PvdA landelijk weer op de bres voor zzp’ers

In Heerde en Oldebroek kunnen zzp’ers met een minimuminkomen kwijtschelding van gemeentelijke belastingen aanvragen. Dankzij initiatief van de lokale PvdA-fracties. Begin 2011 kwam landelijk een wetswijziging tot stand die gemeentes het mogelijk maakt dit te doen. Onder andere door de inzet van PvdA Tweede Kamerlid Mei Li Vos. In Heerde kan dit sinds januari 2012 en in Oldebroek sinds maart 2012. Nu is er landelijk weer aandacht voor dit initiatief van de lokale PvdA-fracties.

Centrum voor Lokaal Bestuur

Het Centrum voor Lokaal Bestuur, een organisatie die lokale PvdA-politici ondersteunt, brengt dit initiatief onder de aandacht van alle lokale PvdA-afdelingen. De aanleiding hiervoor is dat de lokale PvdA in Valkenswaard het college heeft opgeroepen dit sociale vangnet voor zzp’ers ook op te nemen in het lokale beleid.

Sterkste schouders, zwaarste lasten

“In de huidige zware economische tijd hebben veel kleine ondernemers en zzp’ers het financieel moeilijk. Wij staan als PvdA voor eerlijk delen en de sterkste schouders die de zwaarste lasten dragen. Als PvdA willen we ook een samenleving waarin mensen met een uitkering een kans krijgen te participeren en dus aan de slag kunnen gaan. Dat kan in een baan, maar dat kan natuurlijk ook als startende ondernemer of als zzp’er. Voor die starters vanuit een uitkering, maar ook voor ondernemers met een minimuminkomen, is het een uitkomst om een beroep te kunnen doen op het kwijtscheldingsbeleid van de gemeentelijke belastingen”, licht PvdA Oldebroek fractievoorzitter Jennifer Zoombelt toe.

Lastige uitvoering

Niet elke gemeente biedt de mogelijkheid om ook als ondernemer, zzp’er in aanmerking te kunnen komen voor kwijtschelding van de lokale belastingen. Een lastige uitvoering van de kwijtschelding voor ondernemers wordt nogal eens aangevoerd om deze stap niet te nemen, maar voor de PvdA mag en kan de uitvoering geen reden zijn om mensen uit te sluiten en daardoor niet te helpen.

Op initiatief van PvdA kwijtschelding voor zzp’ers
CLB: Kwijtschelding ZZP’ers en kleine zelfstandigen
Column: werklust beloond