16 januari 2012

Kampvuren maken en knopen leggen

Zou het een middagje kampvuren maken en knopen leggen worden? De leden van de commissie Samenleving van de gemeente Oldebroek wisten van tevoren niet precies wat ze moesten verwachten. Wel wisten ze dat ze na deze middag meer zouden weten over de scoutingclub De Trijsberg uit Hattem. En dat was precies het doel van dit informatieve werkbezoek op zaterdag 14 januari.

Koffie en koek

Aan het begin van deze zaterdagmiddag druppelden de commissieleden een voor een het gebouw naast de kleine Leemkule binnen: Heleen Mulder (CDA), Wim Roelofsen (VVD) Gijs van de Brink (Christen Unie) en Jennifer Zoombelt (PvdA). Daar stond koffie en koek klaar, maar ook een powerpointpresentatie met informatie over de Trijsberg.

Voorstelrondje

Nadat iedereen voorzien was van een kopje koffie opende voorzitter Joris Stroobach het voorstelrondje. Naast de voorzitter waren ook penningmeester Koen Geerlinks en groepsbegeleider Jack van den Hooff aanwezig. Later schoof secretaris Michel Palm nog aan.

Vriendenclub

De meeste van deze mannen zijn al vanaf jonge leeftijd lid van de scouting. En dat is ook wel kenmerkend voor scouting: je vormt een vriendenclub en die vrienden blijf je graag zien. Ook als je op een andere plek gaat studeren of werken, dan kom je graag iedere zaterdag terug om je vrienden te zien. De bestuursleden vertellen dat het zo rond de leeftijd van 12 á 13 jaar moeilijk wordt om de leden te behouden. Maar als ze rond hun 17e nog lid zijn, dan blijven ze dat ook.

Belangrijke onderwerpen

En die leden komen iedere zaterdag samen in hun eigen gebouwen aan de Oranjeboomlaan in Hattem. Naast de kleine Leemkule staan hier twee gebouwen die het eigendom zijn van de Trijsberg. De bestuursleden geven aan dat ze dit ook graag zo willen houden. Het is belangrijk een eigen plek te hebben die past bij de doelstellingen van de scouting: samen werken en samen leren. Daarvoor is het ook nodig genoeg gekwalificeerde leiding te hebben. Iets waar de landelijke scouting ook een belangrijke rol in speelt door het verzorgen van opleidingen. Een wens van de scoutingclub is om als sportclub behandeld te worden als het gaat om een beperkte horecafunctie.

Rondleiding

Nadat de commissieleden uitgebreid de gelegenheid kregen om vragen te stellen, was het tijd voor een rondleiding over het terrein. Die rondleiding begon in het oudste gebouw. Een gebouw dat de verschillende groepen zich door de jaren heen steeds opnieuw eigen hebben gemaakt. Dit was te zien aan de inrichting van de verschillende ‘nesten’. In het nieuwe gebouw – houtbouw op een betonnen ondergrond – was de geschiedenis nog iets minder duidelijk aanwezig, maar ook hier hadden de aanwezige meiden het al gezellig gemaakt. Op het terrein naast het gebouw waren de meiden bezig om zelf een sauna te maken, terwijl een groep jongens een boomhut aan het bouwen was. Met touw natuurlijk.

Kampvuur

En aan het einde van het bezoek was het dan toch nog tijd voor een kampvuur. De commissieleden hoefden het vuur niet zelf te maken, maar konden aanschuiven bij een stel meiden die lekker een frikadel aan het roosteren waren op een vuurtje. Een volgende keer – zo beloofden de bestuursleden – wilden ze best een teambuilding organiseren waarbij de commissieleden echt zelf aan de slag zouden moeten. Dus misschien wordt het dan alsnog een vuurtje stoken of knopen leggen.

Wat is scouting?
Bij scouting besteden jongeren op een actieve en uitdagende manier hun vrije tijd in de natuur. Ze hebben veel plezier met elkaar en leren samen te werken en respect te hebben voor anderen. Scouting Nederland heeft 100.000 actieve leden.

De Trijsberg
Sinds eind 2009 is Scouting de Trijsberg een officiële vereniging met twee scoutinggroepen: de Voermangroep (jongensgroep) en de Wijnaendts-Franckengroep (meisjesgroep). De twee groepen hebben samen bijna 250 leden. Een flink deel van deze leden komen uit Wezep en Hattemerbroek.

website Scouting de Trijsberg

Scouting Nederland