Voldoende betaalbare huizen voor jong en oud

Oldebroek kan niet onbeperkt huizen bijbouwen. Daarom moeten de bouwplannen passen bij de woonwensen van de inwoner van de toekomst.

Oldebroek kan niet onbeperkt huizen bijbouwen. Integendeel. Daarom moeten de bouwplannen die nu en in de toekomst nog mogelijk zijn, passen bij de woonwensen van de inwoner van de toekomst. Er zullen meer woningen nodig zijn zonder trappen en drempels, woningen voor alleenstaanden en passende woningen voor de gezinnen waarvan de kinderen de deur al uit zijn. Dat haal je niet alleen met nieuwe, nog te bouwen, woningen. Daarvoor is ook aanpassing van het bestaande woningbestand nodig. Het doel hiervan is doorstroming vanuit gezinswoningen naar een woning die past bij de leeftijd en levensstijl. Ouderen willen best wel verhuizen naar een woning die bij hun leeftijd past, maar ze willen dan niet meer gaan betalen voor minder huis. Daarnaast willen ze voorzieningen in de buurt en gewoonweg prettig wonen. Starters willen ook een plek. Om te huren of te kopen. Zowel starters als senioren hebben echter anno nu moeite met vinden van een passende woning.

Een gevaar is dat huurwoningen te makkelijk worden verkocht om aan de vraag op korte termijn te voldoen. Het nadeel hiervan is dat het bestand van huurwoningen nog kleiner wordt en starters hun plek in Oldebroek niet snel of helemaal niet gaan vinden. Ook in het kader van de vergrijzing is dit niet handig.

Doorstroming op de woningmarkt kun je als overheid niet afdwingen. De PvdA wil dat de gemeente Oldebroek er alles aan doet om doorstroming actief te beïnvloeden. Daarvoor moeten we constant in gesprek zijn met inwoners, corporaties, bouwers, belangenverenigingen en planmakers. Hierbij kan de omgevingsvisie van gemeente Oldebroek helpen, mits we daarin optimaal ruimte bieden voor verschillende initiatieven. Bijvoorbeeld in de vorm van collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO).